Monday, May 25, 2009

يا عدرا السماح

يا عدرا السماح
يا أم شهيد الصليب اللي راح
مات المسيح وقتله مباح
لاجل ما يكوي بدمه الجراح
يا عدرا السماح

دعيتك .. تجيبي
رجيتك تسيبي
سواد الحزن اللي غطى السنين
كفاكي أنين
ولدك ف قبره بيضحك حزين
دمه ما راح
دمه اللي سال خلق البراح
خط الثورة بطول الزمان
قلب المكان
شاف اللي فات واللي جاي
واللي كان
عرف الآوان قبل الآوان
مين اللي خان وسنّ السلاح
يا عدرا السماح

ذنب اللي كان يا عدرا ده ذنبي
توبي دنس والعهر صار دمي
لاجل خطاوي الألم الدايبة ف كعوبي
ونجمتين السما الكافرة بذنوبي
ووردتين الأمل النافرة من شَعْرِك
مِنِّي عليًّا بغنوة من شِعْرِك
تقول سامحتك يا ابن البشر ملعون
يا ابن الخطية يا سارح ف الزمان مجنون
تبغى السلام وايدك خاطية فين ما تكون
فاضت عنيا بكا
ويفيد بإيه كتر النواح
يا عدرا السماح

يا عدرا بفؤادي الجريح التقيتك
أحج لقبرك .. طوافي ببيتك
ومن فوق مدنة مسجد ناديتك
فين الدروب؟
ليه السواد اللي طال القلوب؟
تايه أنا
فين راح أتوب؟
تعبني السؤال
واللي انكتب مسيره الزوال
راح ينجلي بنور الصباح
يا عدرا السماح
يا عدرا السماح
يا عدرا السماح


إسلام المصري

4 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. اسمح لي في زيارتي مدونتك لأول مرة

    أن أخط إعجابي بحرفك

    ما بين السطور..

    أحسست أنك استعرت من قصة العذراء

    ثوبا تلبسه لقضية أخرى

    وأن ذكر اسم السيدة مريم هو رمز يحمل معنى كبير

    وأن المسيح عليه السلام رمز لابن البلد

    وما لاقاه من تعذيب ومهانة

    في عصر غابت فيه القيم والعدالة والإنسانية

    الحروف تلين بين أصابعك لتشكل لوحة رمزية

    **

    القصيدة سمعتها في إلقاء حضرتك من حوالي عام

    وأثرت في بأسلوبها

    رغم إن ممكن يكون في تعارض معتقدات

    لكي مؤمنة بالحرف

    ومؤمنة بالتصوير

    ومؤمنة بحرية التعبير

    ReplyDelete